onsdag 9 juli 2014

Nya tider...

Nä... Nu får det vara nog. 
Jag testade ju att göra en kroppsresa för en tid sedan ( som kan ses på glappet i skrivandet här).
Men nu är det nya tider och nya förutsättningar.
Jag har inte bara gått upp drygt 10 kilo sedan sist utan för några dagar sedan åkte jag till akuten efter några timmar med bröstsmärtor. Läkaren hittade inga egentliga spår av en direkt infarkt men misstänkte kramskärlsförträngning vilket ska ses som en första varning till hjärtinfarkt.
Nu väntar jag på en remiss till att göra ert arbetsprov, så vi får väl se vad det kommer att ge.
Men jag tänker inte sitta overksam och vänta så länge utan jag har redan ändrat min kost.
Just nu är det strikt LCHF som gäller men det ska bytas ut till paleo-kost. 
Ta å googla på det så förstår du kanske varför det känns som en bra väg att gå.
Sen måste jag ta tag i motionen igen också.
Stillasittande är inte direkt optimalt för någon människa.
Men eftersom jag blir extremt flåsig och andfådd bara av att ens tänka på att röra mig just nu ( då menar jag att jag måste stanna och hålla i nått bara av att ha gått uppför en backe ) så får jag börja försiktigt och ta upp promenader och eventuellt väldigt lugna löppass.
När den biten börjar ordna till sig så ska jag gå över till "Movnat". Det är en motionstyp som bara innefattar naturliga rörelser med befintliga hjälpmedel såsom att bära och kasta stockar och stenar och att t ex springa bredvid stigen i skogen. Det innefattar också mycket smidighet och balansträning
Jag vet inte men det känns mer och mer som att gå tillbaka till vad som är naturligt, på alla sätt, är det rätta sättet.
Lite som med mitt andra nya intresse ,segling.
Helst skulle jag vilja lära mig att navigera med sjökort, kompass och sextant men det sistnämnda är så in i h....e dyr att köpa så det ligger på framtiden att lösa.
Nåväl, jag ska väl ta en "före-bild" och lägga upp vid tillfälle så det finns något att jämföra med i framtiden.

Jo, just det ja. I skrivande stund stannar vågen på 123 kg.
Men för att poängtera, jag kommer inte ha superfokus på den utan jag kommer mest mäta mig och gå på hur det känns.
Jag är av den tron att man ska göra sånt här för att må bra, inte för att visa en siffra på vågen, visst?





Inga kommentarer: