måndag 17 juni 2013

Back in business...

... efter att ha legat på latsidan med att uppdatera den här sidan och efter vintern när det var klurigare att motionera så har jag nu kommit igång igen.

Motionerandet har jag visserligen hållit på med en tid nu (det är ju i alla fall juni så det går ju inte att skylla på vinterväglag direkt).

Vi kom igång med löpning och det känns superskönt att springa. Även om kondition är färskvara så tar det inte mer än ett par rundor att komma in i det igen.
Vi har börjat cykla regelbundet också, har hittat en runda på knappa 2 mil som är lagom, hyggligt backigt bitvis, men det måste ju vara lite motstånd också... :) .

För att verkligen komma i ordning med kroppen så har jag lagt om kosten också.
Jag kör en strikt LCHF/Paleo kost dvs, en LCHF-kost med frukt.
Det kommer bli mer av Paleo-kosten för den är naturligt glutenfri, inte för att jag har några problem med gluten men min fru tål det inte, in fact, hon tål inte vete alls, så då äter jag det också. Lite för att det är enklare att handla och laga mat men mest för att det är riktigt jävla bra för kroppen att inte sätta i sig en massa socker och konstiga tillsatser i form av E-nummer.

Det för mig osökt in på vad vi verkligen stoppar i oss. Jag blir uppriktigt SKITFÖRBANNAD när jag får reda på vad matindustrin blandar i maten.
Ta t ex vete och gluten.
Gluten har ingen som helst funktion i kroppen, annat än att det gör en del människor sjuka, RIKTIGT sjuka.
Det är en biprodukt av att man har genmodifierat spannmål för att göra det mer kostnadseffektivt.
Likaså med vete i sig. Ni anar inte hur mycket man framställer med vete någonstans i tillverkningen.
Min fru berättade om vanliga fällor man kan falla i som glutenintolerant/vetekänslig.

Maltodextrin
Dextros (druvsocker)
Glukossirap
Fruktossiraper

Dom här över är riktigt skumma bovar för man vet inte om man blir sjuk av dom. Det beror på om dom är gjorda av vete eller t ex majs, men det är just det, man vet inte för tillverkarna är inte skyldiga (ännu) att tala om det. Och dom finns i nästan allt du hittar i affären.

Soja, fonder,salsa, buljonger, såser, kryddor, sötningsmedel (sorbitol kan vara framställt av vete så tuggummi blir en risk), kaffe från automater och snabbkaffe, mjölk och nötkött (för att korna inte äter gräs längre utan något kraftfoder som är baserat på vete), godis, farinsocker, tandkräm.

Det här är några saker som jag tror gemene man inte har en aning om att det finns vete i, saker man äter var och varannan dag.

Men kolla in dom här grejorna, saker man inte ( inte jag iaf ) hade kunnat gissa hade vete i sig.

Tvålar, schampo, lotions, läppstift och dagens absoluta vinnare..... kirurgtråd och kirurgtejp.
Tänk er in i situationen :

"- Jo doktorn, när du har opererat bort min blindtarm hoppas jag att ni använder vetefri tråd för jag tål inte vete."

Och anledningen till att man stoppar vete i dom här produkterna, och många till, är för att tjäna pengar. Fast man vet att fler och fler människor blir sjuka av det. Det gör mig så förbannad att jag nästan blir illamående bara jag tänker på det.

Nu kanske tycker att det verkar larvigt och petigt "...det är ju så himla lite vete i det du räknat upp..." men om du själv får magvärk och/eller diaree varje gång du får i dig även så lite vete så är det inte larvigt och petigt längre.
Jag är säker på att massor med människor är åtminstone känsliga mot gluten och skulle må mycket bättre av att äta glutenfritt.
Jag är nämligen av den bestämda åsikten att magen orsakar stora problem i vardagen för många. Betänk själv hur man mår om man har ont i magen eller har riktigt "snabb" mage eller är illamående dag ut och dag in.


Tillbaka till det viktiga på den här sidan, dvs mig, ;D


Dagens vikt nu på morgonen var iaf 112,9 kg.

Vi får ta mått en annan dag.


Lev väl

























Inga kommentarer: